Παραμυθένια Άρθρα



Με κοινό παρονομαστή το παραμύθι και όχι μόνο, σε αυτή τη στήλη θα αναφέρουμε ότι μας έχει κάνει εντύπωση και πιστεύουμε πως αξίζει να το μοιραστούμε με τους φίλους μας!





Θα το ζητούσε αν μπορούσε...

Μου το έστειλαν σήμερα το πρωί. Αν και πολυσυζητημένο, δεν το είχα ξαναδεί. Προσωπικά το βρήκα ως τον τέλειο οδηγό για γονείς. Περιεκτικό, ουσιώδες και πάντα επίκαιρο. Ας το κρατήσουμε όλοι μας ...για "σκονάκι" στα δύσκολα, γιατί το μεγάλωμα ενός παιδιού είναι ένα ζωντανό παραμύθι, ας μείνουμε συντονισμένοι για να μην χάσουμε τη μαγεία.

Καλή Σαρακοστή!


Μπήκαμε στη σαρακοστή και μένουν 40 ημέρες για το Πάσχα! 40 ημέρες όμως νηστείας και προσευχής. Βρήκαμε και αναδημοσιεύουμε ένα άρθρο από το www.facebook.com/KEFI.kids.educational.fun.ideas που περιγράφει τα έθιμα της σαρακοστής




Η Καθαρή Δευτέρα είναι η πρώτη μέρα της Σαρακοστής.

Ονομάζεται έτσι γιατί ξεκινάει η νηστεία "ο καθαρμός" που θα προετοιμάσει τους Χριστιανούς για το Πάσχα. Είναι όμως και ημέρα αργίας για τους Χριστιανούς και απαγορεύεται κάθε εργασία
εκτός από το καθάρισμα των μαγειρικών σκευών από τα λίπη (γι’ αυτό και ονομάστηκε «Καθαρή»). Η αυστηρή νηστεία του Πάσχα διαρκεί 40 μέρες, όσες δηλαδή ημέρες νήστεψε και ο Χριστός στην έρημο, συν την μεγάλη εβδομάδα.

Την ημέρα αυτή εκτός από τα γνωστά νηστίσιμα εδέσματα τρώμε λαγάνα, άζυμο δηλαδή ψωμί της τεμπέλας νοικοκυράς, χωρίς προζύμι.

Αυτή τη μέρα επίσης φτιάχνουν οι γονεις για τα παιδιά τους την κυρά Σαρακοστή η οποία σύμφωνα με το ελληνικό έθιμο ήταν ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο που μετρούσε τις εβδομάδες της Σαρακοστής.

Στις περισσότερες περιοχές ήταν μια χάρτινη ζωγραφιά, καμιά φορά παρουσιάζεται και πάνινη παραγεμισμένη με πούπουλα - που μοιάζει με γυναίκα ξερακιανή, αυστηρή, με σταυρωμένα χέρια (λόγω προσευχής), χωρίς στόμα (γιατί δεν πρέπει να τρώει αφού νηστεύει), με επτά πόδια (όσες είναι και οι εβδομάδες ως το Πάσχα).

Κάθε Σάββατο που περνούσε, μετά την Καθαρά Δευτέρα, της έκοβαν και από ένα πόδι και με τα υπόλοιπα... προχωρούσε ο χρόνος προς το Πάσχα.

Το Μεγάλο Σάββατο έκοβαν και το τελευταίο της πόδι και το έβαζαν μέσα σε ξερό σύκο από αυτά που είχαν αποξηράνει το καλοκαίρι ή στο ψωμί που έψηναν για το βράδυ της Ανάστασης.

Όποιος το έβρισκε στη φέτα του ψωμιού που τού αναλογούσε ή στο σύκο που έπιανε στην τύχη από το καλάθι, θα του έφερνε τύχη.

 ΈΝΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΌ ΚΆΛΕΣΜΑ ΑΠΌ ΤΗΝ GOOGLE ΣΕ ΌΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΈΣ!


Doodle 4 Google: «Η Ελλάδα μου».



Doodle 4 Google, ένας διαγωνισμός της Google που καλεί όλους τους μαθητές ελληνικών σχολείων να χρησιμοποιήσουν τη δημιουργικότητά τους και να επανασχεδιάσουν το λογότυπό της.
Τα doodles είναι ξεχωριστές εκδόσεις του λογοτύπου της Google που εμφανίζονται στην αρχική της σελίδα.
Προσκαλούνται όλοι οι μαθητές να αναδείξουν την καλλιτεχνική τους διάθεση σχεδιάζοντας ένα νέο λογότυπο για την Google με θέμα «Η Ελλάδα μου»! Ένας τυχερός μαθητής θα δει το έργο του να εμφανίζεται στην αρχική σελίδα της Google (www.google.gr), την οποία βλέπουν εκατομμύρια επισκέπτες κάθε ημέρα και θα κερδίσει επιπλέον δώρα.
Καλή επιτυχία!

Αποκριές και αποκριάτικα έθιμα στην Κρήτη


Η Κρήτη, πλούσια σε παραδόσεις, διατηρώντας ακόμη και σήμερα
αναλλοίωτη ορισμένες φορές την λαϊκή μας κληρονομιά έχει ακόμα και τις Απόκριες να επιδείξει στον επισκέπτη αλλά και στον μόνιμο κάτοικο του νησιού πολλές όμορφες τελετουργίες.Στην Κρήτη βέβαια, τώρα πια τ’ αποκριάτικα έθιμα βρίσκονται σε υποχώρηση. Τα καρναβάλια έχουν επικρατήσει σχεδόν πλήρως σε όλη την επικράτεια του νησιού, σε ορισμένες περιοχές όμως τα έθιμά μας αναβιώνουν σε όλο τους το μεγαλείο.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στη Γέργερη του Νομού Ηρακλείου, είναι το χωριό που κρατάει έως και σήμερα αναλλοίωτα τα περισσότερα αποκριάτικα έθιμα.
Σιβιανή μάσκα 
Νότια του Νομού Ηρακλείου, στο χωριό Σίβα, η παραδοσιακή μάσκα του χωριού είναι μια από τις πιο εντυπωσιακές του Ελληνικού και του ευρύτερου μεσογειακού χώρου και από ότι πιστεύεται ήταν και μοναδική.
Μέχρι και την δεκαετία του 1960, ήταν πολύ στα «φόρτε» της η Σιβιανή μάσκα. Γίνονταν με τη ρίζα του φυτού Αγαύη, του φυτού Αθάνατος όπως συνηθίζει να ονομάζεται στην Κρήτη.
Το συγκεκριμένο φυτό παλιότερα χρησιμοποιούνταν για να φτιάξουν και σκοινιά. Φυτό που βρίσκεται σε αφθονία στη περιοχή της Μεσαράς εξαιτίας των καλών κλιματολογικών συνθηκών.
Λίγες μέρες πριν τις Απόκριες, ξερίζωναν το φυτό και με μία αριστοτεχνική διαδικασία έφτιαχναν τη μάσκα. Ζωγράφισαν άσπρα δόντια για να διακρίνεται η μάσκα τη νύχτα. Ομάδες 5-6 ατόμων φορώντας τη μάσκα κάνουν βόλτες στο χωριό και επισκέπτονται διάφορα σπίτια του χωριού.
Γάμος
Στη Γέργερη, ένα ζευγάρι όσο πιο άσχετο και αταίριαστο μεταξύ του, μεταμφιέζεται ως νύφη και γαμπρός και κάνουν το γύρο του χωριού.
Λεράδες
Η πιο χαρακτηριστική μεταμφίεση των Κρητών. Συναντόνται παντού σε όλη την επικράτεια του νησιού.
Μασκαράδες με δεμένες γύρω από τη μέση τους και τα χέρια τους μεγάλες κουδούνες, κατά κύριο λόγο κουδούνια των αιγοπροβάτων.
Στη νότια Κρήτη, οι Λεράδες έχουν αρχηγό το λεγόμενο Αράπη, που είναι ντυμένος με μαύρες προβιές προβάτων.
Αρκουδιάρηδες και αρκουδιάρικος χορός
Ένα εξαιρετικά εντυπωσιακό έθιμο που διασώζεται στη Γέργερη είναι οι αρκουδιάρηδες.
Βγαίνουν στους δρόμους από τις παραμονές της αποκριάς αλλά και την Καθαρά Δευτέρα, δημιουργώντας πανδαιμόνιο με τους ήχους των κουδουνιών και χορεύοντας το δικό τους ξέφρενο αποκριάτικο χορό.
Ψυχοσάββατο
Το μνημόσυνο για όλες τις ψυχές, η επίσημη εκκλησιαστική κάλυψη των λαϊκών θρησκευτικών δοξασιών δείχνουν την σημασία που δίνουν οι Κρήτες στην ενθύμηση των πεθαμένων αυτή τη περίοδο.
Το Ψυχοσάββατο λένε ότι οι ψυχές κάθονται στα δέντρα και μας βλέπουν. Αν κόψεις ένα κλαδί θα πέσουν κάτω και θα παραπονεθούνε… για αυτό την παραμονή και ανήμερα του Ψυχοσάββατου δεν κόβουν δέντρα. Πηγαίνουν κόλλυβα στην εκκλησία και μετά τη λειτουργία τα μοιράζουν.
Καθαρά Δευτέρα
Πρώτη μέρα της Μεγάλης Σαρακοστής που εντάσσεται όμως στον αμέσως προηγούμενο εορταστικό κύκλο, αυτόν της Αποκριάς.


Χαρακτηριστική μαντινάδα της ημέρας είναι η ακόλουθη:
«Εμίσεψεν η Αποκριά με λύρες και παιγνίδια
Και μπήκε η Σαρακοστή μ’ ελιές και με κρομμύδια,
Απόκαμεν η Αποκριά, η γιόμορφη κοπέλα
Και έφταξεν η Σαρακοστή η λαχανοσκουτέλα»
Χαρακτηριστικά παιχνίδια της Καθαράς Δευτέρας είναι:
Τσαγκάρης: (αναβάλλει συνεχώς το μπάλωμα ενός στιβανιού και διαπληκτίζεται με τον πελάτη του)
Η αρκούδα και ο Αρκουδιάρης
Το δικαστήριο (παρωδία δικαστηρίου)
Η γριά καμπούρα με τη μαγκούρα
Ο γιατρός με τον κουφό
Το λαδικό του διακονιάρη (αντί για λάδι έχει νερό και καταβρέχει τον κόσμο)
Ο αγιασμός
Το προξενιό της νύφης
Η λουχούνα
Τα λάχανα
Το έθιμο του Καδή ή ΚαντήΤο έθιμο έχει τις ρίζες του στο Αμάρι, στον Αγ. Βασίλειο, στον Μυλοπόταμο, σε περιοχές της Μεσαράς και σε άλλα μέρη. Ο Καδής ήταν ο άρχοντας. Είχε το γενικό πρόσταγμα για ότι συνέβαινε εκείνη την ημέρα στο χωριό.Σχηματίζονταν πομπές με επικεφαλής του Καδή και πήγαιναν σ’ όλα τα σπίτια. Στα Σαχτούρια του Αγ. Βασιλείου, το έθιμο κράτησε περισσότερα χρόνια έως το 1970.
Ο Καδής δεν μπορούσε να είναι τυχαίο πρόσωπο, αλλά αντίθετα απαραίτητη προϋπόθεση να ήταν σεβαστός από όλους
Να μην μεθά, να πίνει μα να μην μεθά
Να κατέχει όλους τους χωριανούς
Να είναι σοβαρός αλλά να κάνει και καλαμπούρια
Ο ξομολόγος
Χαρακτηριστικό αποκριάτικο δρώμενο και είναι παρόμοιο με τον Καδή. Κάποιος επιλέγεται να μεταμφιεστεί ως ιερέας και να παίξει το ρόλο του εξομολόγου.
Ο πεθαμένος
Ο νεκρός σκεπάζεται με άφθονο πράσινο  (συνήθως γαϊδουράγκαθα, ξινίδες ) και αποκριάτικες κορδέλες. Ακούγονται μοιρολόγια και αυτοσχέδιες ψαλμωδίες.
Ο νεκρός βρίσκεται στο φέρετρο ακίνητος.
Το συγκεκριμένο έθιμο γίνεται σε πολλά μέρη της Κρήτης αλλά με διάφορες παραλλαγές. Στο Σταυροχώρι Σητείας ονομάζεται «Πασχάλης». Η πομπή καταλήγει στη βρύση και με την απειλή νερού ο νεκρός … ανασταίνεται.
Στα Λευκόγεια Ρεθύμνου είναι το πιο διαδεδομένο Κρητικό έθιμο την ημέρα της Καθαράς Δευτέρας.
Ο Αϊ Γιώργης
Ένας άντρας παριστάνει τον Αϊ Γιώργη νεκρό. Τον μοιρολογούν και του ζητούν συγχώρεση.
Ο Άγιος παραμένει ακίνητος. Ένας «ασεβής» τρώει το σφουγγάτο του Αγίου, ο οποίος και δυσαρεστείται από την ασέβεια. Αναζητούν λοιπόν τον κλέφτη του σφουγγάτου, μια ομάδα «μουζομένων», όλοι λοιπόν ένας – ένας ακουμπάει στον Άγιου και του λέει: «να κολλήσω επαέ από μια αν έφαγα εγώ το σφουγγάτο»
Κάποιος, κάποια στιγμή… κολλάει πάνω στον Άγιο. Ο νεκρός Άγιος σηκώνεται και αγκαλιάζει το κλέφτη του σφουγγάτου, κολλώντας τον πάνω του.
Ο δράστης πια έχει αποκαλυφθεί και αρχίζουν οι γύρω του να τον χτυπούν με τον στρούμπο (ένα ύφασμα που στην άκρη του έχει ένα κόμπο).
Αν ο δράστης ξεφύγει, ο Άγιος σηκώνεται και τον κυνηγάει.
Η καμήλα
«Τέσσερα τεμάχια σανίδων έχουν καρφωθεί έτσι ώστε να είναι ευθυγραμμισμένο παραλληλεπίπεδο, η περιφέρεια δηλαδή της καμήλας. Ο σκελετός καλύπτεται μετά με κουβέρτες χρώματος σταχτί και μέσα στην κατασκευή μπαίνουν δυο ντελικανίδες και της δίνουν «ζωή»…»…. Περιγραφή του εθίμου από εφημερίδα της εποχής εκείνης.
Πηγή: FunDay.grhttp://www.funday.gr - Κρητική Παράδοση

Δώστε στα παιδιά σας ερεθίσματα έως 4 ετών!


Ερευνα από το Κέντρο Νευρολογίας και Κοινωνίας του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια κατέδειξε ότι όσο περισσότερα ερεθίσματα έχει ένα παιδί έως τα 4 χρόνια του, τόσο αυξάνει τις πιθανότητες να γίνει πιο έξυπνο, καθώς μεγαλώνει!

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, η γνωσιακή διέγερση από τους γονείς, διάβασμα βιβλίων και ενασχόληση με εκπαιδευτικά παιχνίδια, αποτελεί βασικό παράγοντα για την ανάπτυξη ορισμένων σημείων του φλοιού του εγκεφάλου ακόμα και 15 χρόνια μετά τη νηπιακή ηλικία μας!

Οι επιστήμονες παρακολούθησαν 64 παιδιά από 4 ετών, οπότε και μπήκαν στα σπίτια τους καταγράφοντας τις συνήθειες τους. Εδωσαν βάση στο αν οι γονείς τους διάβαζαν βιβλία, αν έπαιζαν παιχνίδια με εκπαιδευτικό περιεχόμενο, αν ασχολούνταν τη μουσική κλπ, ενώ ταυτόχρονα αξιολόγησαν τη σχέση με τους γονείς τους, αν δηλαδή ήταν σχέση βαθιά στοργική, ισορροπήμενη ή και αδιάφορη.

Οταν τα παιδιά έφτασαν σε ηλικία 17 έως 19 ετών, υποβλήθηκαν σε μαγνητική τομογραφία εγκεφάλου. Ετσι αποδείχθηκε ότι η ανάπτυξη του φλοιού του εγκεφάλου στο τέλος της εφηβείας συνδεόταν άρρηκτα με τo πλήθος των ερεθισμάτων κάθε παιδιού σε ηλικία τεσσάρων ετών.

Ολοι οι άλλοι παράγοντες, που αξιολογήθηκαν, όπως η γονεϊκή φροντίδα, δεν την επηρέαζαν!
Η έρευνα ανακάλυψε ότι όσο περισσότερα είναι τα γνωσιακά ερεθίσματα, που έχει κάποιος σε ηλικία τεσσάρων ετών, τόσο πιο λεπτός και άρα πιο εξελιγμένος είναι ο εγκέφαλός του, όταν φτάνει στην εφηβεία.

Η περιοχή, που επηρεάζεται περισσότερο είναι ο αριστερός κροταφικός φλοιός, η επιφάνεια του εγκεφάλου πίσω από το αυτί. Πρόκειται για περιοχή, που διαχειρίζεται τις γενικές γνώσεις για τον κόσμο, τη σημασιολογική μνήμη και την επεξεργασία της έννοιας των λέξεων. Επίσης, όπως διαπιστώθηκε, τα παιδιά, που είχαν λεπτότερο εγκεφαλικό φλοιό, μπορούσαν να κατανοήσουν με μεγαλύτερη ευκολία έννοιες και λέξεις.

Ιδέες για παιχνίδι στο σπίτι


Το να μείνουμε στο σπίτι δεν σημαίνει απαραίτητα μια βαρετή ημέρα. Δανειστήκαμε μερικές προτάσεις διασκέδασης από το mama365, τις πιο "παραμυθένιες" κατά τη γνώμη μας και σας τις συστήνουμε και εμείς. 

Από προσωπική εμπειρία, η πιο δημοφιλής δραστηριότητα είναι το πικ-νικ στο σαλόνι, αλλά γενικά τα παιδιά λατρεύουν να ακούν και να φτιάχνουν τις δικές στους ιστορίες, ειδικά όταν καλούνται να τις ζωντανέψουν τα ίδια. 

Οικογενειακές φωτογραφίες

Θα έχετε παρατηρήσει ότι τα παιδιά λατρεύουν να κοιτάζουν οικογενειακές φωτογραφίες και να ακούν από εσάς ιστορίες για το κάθε μέλος της οικογένειάς σας. Μπορείτε να κάνετε την ενασχόληση αυτή ακόμα πιο διασκεδαστική με δύο τρόπους. Μπορείτε να φτιάξετε μαζί ένα οικογενειακό άλμπουμ, στο οποίο θα κολλήσετε φωτογραφίες και θα ζητήσετε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν στα κενά ή να γράψουν ένα σχόλιο για τον κάθε εικονιζόμενο. Μπορείτε ακόμα να πάρετε ένα μεγάλο χαρτόνι (π.χ. από ένα μαγαζί με είδη για χειροτεχνίες), να σχεδιάσετε από πάνω έως κάτω ένα μεγάλο δέντρο με κλαδιά, και να φτιάξετε με τα παιδιά το οικογενειακό σας δέντρο, κολλώντας φωτογραφίες των προγόνων σας, μέχρι να καταλήξετε σε φωτογραφίες των παιδιών σας.

Η δική σας ιστορία

Ένας καλός τρόπος να αξιοποιήσετε τα παραμύθια των παιδιών, τα οποία έχετε ήδη διαβάσει εκατό φορές, είναι ο εξής: Ξεκινήστε να διαβάζετε στο παιδί σας την ιστορία και όταν φτάσει σε ένα σημαντικό σημείο, εκεί που ξεκινά όλη η δράση, ζητήστε από το παιδί να συνεχίσει την αφήγηση βάζοντας δικές του παραλλαγές στην ιστορία. Επίσης, ρωτήστε τη γνώμη του για διάφορα συμβάντα της ιστορίας, π.χ. ποιος πιστεύει ότι είναι καλός και ποιος κακός; Τι θα έκανε αν βρισκόταν στη θέση του ήρωα; Η μέθοδος αυτή μαθαίνει στα παιδιά να σκέφτονται και να βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα.

Disco kids

Η μόδα της disco μουσικής έρχεται και παρέρχεται. Τα παιδιά, όμως, τη λατρεύουν και ξεσηκώνονται κάθε φορά που ακούν ένα disco κομμάτι, όπως Bee Gees ή Abba. Μπορείτε, λοιπόν, να ετοιμάσετε ένα cd με τέτοια τραγούδια, να φορέσετε στο κάθε παιδί από έναν φακό στον οποίον θα δέσετε ένα πολύχρωμο μαντήλι και να χορέψετε στους ρυθμούς του «Dancing Queen»!

Πειρατές εν δράσει (αν έχετε αγόρια)

Παρόλο που έχουν περάσει πολλά χρόνια από την πρώτη ταινία των Πειρατών της Καραϊβικής, το θέμα «Πειρατής» παραμένει κορυφαίο στις προτιμήσεις των παιδιών για παιχνίδι –και όχι μόνο. Τι θα κάνετε; Δέστε ένα μαντήλι στο κεφάλι τους (αν έχετε στολή πειρατή, ακόμα καλύτερα!) και δώστε τους από έναν φακό. Τυλίξτε καραμελίτσες και σοκολατάκια σε αλουμινόχαρτο, σε μικρά πουγκάκια (όσα θέλετε εσείς) και κρύψτε τα σε διάφορα σκοτεινά σημεία του σπιτιού. Στη συνέχεια, αφήστε τα παιδιά να ψάξουν να βρουν τους θαμμένους, ασημένιους θησαυρούς.

Beach Party για Barbie (αν έχετε κορίτσια)

Φορέστε στα κορίτσια σας τα μαγιό τους, πείτε τους να φορέσουν μαγιό και στις Barbie τους, πάρτε πετσέτες για την θάλασσα, baby lotion για αντηλιακό και μερικά μικρά τάπερ που θα λειτουργήσουν ως βάρκες. Γεμίστε τη μπανιέρα με ζεστό νερό, βάλτε μέσα τα παιδιά και τις Barbie, βάλτε τους και δυνατή μουσική και αφήστε να διασκεδάσουν, σα να βρίσκονταν σε beach party. Μπορείτε ακόμα να τους φτιάξετε και κοκτέηλ με φρουτοχυμούς, με πολύχρωμα καλαμάκια και ομπρελίτσες!

Πικ-νικ στο σαλόνι

Αντί να ετοιμάσετε το βραδινό φαγητό τους και να τους το σερβίρετε στην κουζίνα, όπως κάνετε κάθε βράδυ, προτείνετέ τους να κάνετε όλοι μαζί πικ-νικ στο σαλόνι. Ετοιμάστε νόστιμα και υγιεινά σνακς και ζητήστε από τα παιδιά να σας βοηθήσουν για να τα στοιβάξετε σε ένα μεγάλο καλάθι. Βάλτε ακόμα μέσα τα πλαστικά πιατάκια και ποτηράκια που σας έχουν περισσέψει από τα πάρτι, για να γίνει το πικ-νικ σας ακόμα πιο ρεαλιστικό. Στρώστε και μία κουβέρτα στο πάτωμα, αν έχετε τζάκι ανάψτε το -αν ανάψτε μερικά κεριά- και... παρακολουθήστε τα σάντουιτς να εξαφανίζονται.

Βραδιά κινηματογράφου

Ακόμα και ο πιο δημιουργικός και δραστήριος γονιός, κάποια στιγμή ξεμένει και από ιδέες και από αντοχές. Εκείνα τα απογεύματα μπορείτε να τα αφιερώσετε σε αγαπημένες παιδικές ταινίες. Μπορείτε ακόμα να φτιάξετε σπιτικά ποπ-κορν και να τα απολαύσετε ξαπλωμένοι όλοι μαζί στον καναπέ, σκεπασμένοι με κουβερτούλες.


Αποκαλύπτοντας τα παραμύθια



Της Ελένης Χαδιαράκου 


Ο γνωστός σουηδός σκηνοθέτης και μάγος της αφήγησης Ίνγκμαρ Μπέργκμαν είπε κάποτε πως η διαφορά ανάμεσα στο ψέμα και το παραμύθι είναι ότι το ψέμα (είτε το λες στους άλλους είτε στον εαυτό σου) σε βοηθά να υπεκφεύγεις τις δυσκολίες της ζωής, ενώ το παραμύθι να τις αντιμετωπίζεις. Και δεν είχε άδικο. Τα παραμύθια υπήρξαν για όλους η πρώτη μας επαφή με τη ζωή και τις δυσκολίες της. Από τα αρχαία κιόλας χρόνια οι άνθρωποι αντιλαμβάνονταν, ανέλυαν και κατανοούσαν την πραγματικότητα μέσα από ιστορίες. Ειδικά για τους λαούς της Ανατολής, τα παραμύθια ήταν ένας πολύ καλός τρόπος για να κατανοήσουν το «άγνωστο». Κάθε κοινωνία, από την πιο πρωτόγονη έως την πιο ανεπτυγμένη, έχει τις δικές της φανταστικές ιστορίες, που περιλαμβάνουν περιπέτειες, συμβολισμούς και ηθικά διδάγματα. Οι ψυχολογικές καταβολές των παραμυθιών, μάλιστα, ήταν ανέκαθεν ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα τόσο για τους ψυχολόγους όσο και για τους συγγραφείς. Οι μεν ψυχολόγοι προσπαθούν να βρουν σε αυτά απαντήσεις για το ασυνείδητο, οι δε συγγραφείς να ανακαλύψουν το βαθύτερο μήνυμα της ζωής.

Εκπαιδεύοντας με παραμύθια 
Ο ρόλος του παραμυθιού είναι βέβαια ψυχαγωγικός, αλλά όχι μόνο. Τα παραμύθια δημιουργούν στα παιδιά εικόνες, διεγείρουν τη φαντασία τους και τα βοηθάνε να μπουν σε κόσμους μυθικούς και ονειρικούς, σε κόσμους όπου όλα μπορούν να συμβούν. Το παραμύθι καλλιεργεί το πνεύμα και βοηθά τα παιδιά να ξεκαθαρίσουν τα συναισθήματά τους και να αντιληφθούν τις δυσκολίες της ζωής. Ταυτόχρονα, προτείνει λύσεις στα προβλήματά τους. Παράλληλα, όμως, δίνει στο παιδί τη δυνατότητα να παρακολουθήσει την παρέμβαση του ανθρώπου σε μια κατάσταση που το περιβάλλει, διεγείρει τη φαντασία του, αλλά και ικανοποιεί σε φανταστικό επίπεδο τις πιο βαθιές επιθυμίες του. Έτσι ηρεμεί και γαληνεύει από τις καθημερινές εντάσεις που βιώνει, μαθαίνει ν’ ακούει και να σκέφτεται.

«Ήταν μια φορά και έναν καιρό...» 
Το παραμύθι ξεκινά πάντα με μια ήρεμη εισαγωγή και κλείνει με έναν επίσης καθησυχαστικό τρόπο. Από τις πρώτες κιόλας λέξεις, το παιδί μεταφέρεται σε έναν κόσμο μαγικό, εξωπραγματικό. Στο παραμύθι ο χρόνος, όπως και ο τόπος, είναι αόριστος, όλα θίγονται με τον απλούστερο δυνατό τρόπο, ενώ οι ήρωες είναι σχεδόν πάντα απλοί και αδύναμοι άνθρωποι, χωρίς ιδιαίτερα ταλέντα. Στην ουσία, τα παραμύθια «αφηγούνται» την παιδική ηλικία ενός ανθρώπου μέχρι και την ενηλικίωσή του, και όλες τις περιπέτειες που περιλαμβάνει αυτή η διαδρομή. Ο ήρωας προχωρά μόνος του για κάποιο χρονικό διάστημα, όπως αντίστοιχα μόνο νιώθει και το παιδί στην κοινωνία. Η επαφή με τη φύση (ένα δέντρο ή ένα ζώο) είναι συνήθως καταλυτική, μιας που συνήθως τον βοηθά να βρει το δρόμο του. Ο κυνηγημένος ήρωας μπορεί να πονά ή να περνά μέσα από δυσκολίες, αλλά πάντοτε βρίσκει τελικά το δρόμο του. Αυτό θα συμβεί και στο παιδί κατά τη διάρκεια της ζωής του. Θα πονέσει, θα δυσκολευτεί, αλλά τελικά θα βρει τις λύσεις που ψάχνει. Εκεί βρίσκεται και η γοητεία του παραμυθιού. Στο ότι μπορεί να αποκαλύψει την εσωτερική μας φύση, με τις άπειρες ηθικές, ψυχικές και πνευματικές της δυνατότητες. Είναι η αναζήτηση για το νόημα της ζωής. Γιατί, ως γνωστόν, ο άνθρωπος πάντα αναπτύσσεται και ολοκληρώνεται μέσα από τις δοκιμασίες.

Η ψυχολογική προσέγγιση 
Δεν είναι τυχαίο πως κάθε φορά που διαβάζουμε ένα παραμύθι στα παιδιά μας αρχίζουμε κι εμείς οι ίδιοι να διακρίνουμε μηνύματα που μέχρι τώρα δεν είχαμε προσέξει. Άλλες φορές οι ιστορίες προσπαθούν να μεταδώσουν αξίες, όπως δικαιοσύνη, καλοσύνη ή ισότητα, και άλλες προσπαθούν να περάσουν μηνύματα που είναι συνδεδεμένα με το κοινωνικό περιβάλλον, όπως η σημασία της κοινότητας, οι «αντρικοί» και «γυναικείοι» ρόλοι ή η κοινωνική ιεραρχία. Τα παραμύθια χρησιμοποιούνται ακόμη και σήμερα από ορισμένους ψυχολόγους - για να βοηθήσουν τους ενηλίκους να ξεπεράσουν κάποια ψυχολογικά προβλήματα. Σύμφωνα με τον Χανς Ντίκμαν -τον πιο γνωστό υποστηρικτή αυτής της ιδέας-, ένας αποτελεσματικός τρόπος ψυχοθεραπείας είναι να διηγηθεί το άτομο το αγαπημένο του παραμύθι. Σύμφωνα με τη θεωρία του, το αγαπημένο μας παραμύθι δεν έχει αποτυπωθεί στη μνήμη μας τυχαία, αλλά λόγω της σημαντικής ψυχολογικής βαρύτητας που έχει για την ίδια την ύπαρξή μας και τα προβλήματα που μας απασχολούν. Όταν συνειδητοποιήσουμε τη βαθύτερη σημασία του νοήματος του παραμυθιού, τότε μπορούμε να μεταφράσουμε ασυνείδητες σκέψεις και φόβους μας και να τα αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικότερα.

Η θεματολογία 
Το παραμύθι συγκινεί και ψυχαγωγεί όλους τους λαούς της Γης, από τα πανάρχαια χρόνια. Στις ιστορίες τους συναντάμε τα πιο απίθανα και απίστευτα γεγονότα. Αυτά, όμως, που για το σημερινό άνθρωπο είναι φανταστικά, για τον πρωτόγονο αποτελούσαν τον αληθινό του κόσμο, όπως τον έβλεπε ή όπως τον εξηγούσε απλοϊκά. Όλος ο κόσμος του πρωτόγονου ανθρώπου, η θεωρία του για τη γέννηση του κόσμου, ο φόβος του για τα διάφορα φυσικά φαινόμενα, η πίστη του στη μαγεία, στη δεισιδαιμονία, στις υπερφυσικές ικανότητες των μάγων, η στενή του σχέση με τα ζώα, τα οποία θεωρούσε συντρόφους, τα όνειρα που τον μετέφεραν σε άγνωστους τόπους με τρόπο ανεξήγητο, πέρασαν μέσα στα παραμύθια. Η πλοκή εμφανίζεται με μια σειρά ατυχιών στην αρχή, ενώ στο τέλος καταλήγουν όλα τακτοποιημένα και ευτυχισμένα για τους ήρωες. Η πιο γνωστή υπόθεση είναι αυτή του χαμένου παράδεισου που ξανακερδήθηκε, όπως στην ιστορία της Σταχτοπούτας. Υπάρχουν, όμως, και ιστορίες που πραγματεύονται ένα ταμπού και την παραβίασή του - όπως το άνοιγμα μιας απαγορευμένης πόρτας ή ενός δωματίου, ή μια ερώτηση που απαγορεύεται να τη θέσεις. Αυτά τα παραμύθια ανάγονται στο μύθο του Έρωτα και της Ψυχής. Η θεματολογία του Ιάσονα και της Μήδειας, που συναντιέται παντού, εμφανίζεται στη «Βασίλισσα με τα Χρυσά Μαλλιά», ενώ τα απίθανα κατορθώματα που απαιτούνται από τον ήρωα εμφανίζονται σε πολλές παραλλαγές σε όλο τον κόσμο. Τα ζώα που μπορούν να μιλούν, που είναι χρήσιμα στον άνθρωπο, ή αυτά που έχουν μαγικές ιδιότητες εμφανίζονται σε όλα τα παραμύθια του κόσμου και αυτό σχετίζεται με το μύθο του Παραδείσου. Κάποιες φορές το ζώο που βοηθά τον άνθρωπο δεν απαιτεί ανταλλάγματα, απλώς χρησιμοποιεί τις μαγικές δυνάμεις του ή ακόμα και την εξυπνάδα του για να βοηθήσει τον ήρωα και την ηρωίδα, όπως π.χ. στον «Παπουτσωμένο Γάτο», όπου ο γάτος βοηθά τον αφέντη του να γίνει βασιλιάς, ή όπως τα πουλιά ή άλλα ζώα βοηθούν τη Σταχτοπούτα να πάει στο χορό και μετά τη βοηθούν να παντρευτεί τον πρίγκιπά της. Ένα επίσης δημοφιλές θέμα είναι αυτό του άσχημου πλάσματος, που συχνά εμφανίζεται ως ο σύζυγος. Συνήθως ο ήρωας/η ηρωίδα υποφέρει από μια κατάρα, που αργότερα με σύμμαχο την αγάπη ή τη βαθιά αφοσίωση ενός προσώπου λειτουργεί απελευθερωτικά. Για παράδειγμα, «Η Πεντάμορφη και το Τέρας» και «Ο Βάτραχος - Πρίγκιπας». Αυτά τα παραμύθια έχουν διπλή μεταμόρφωση, καθώς η ηρωίδα βοηθά τον ήρωα να μεταμορφωθεί από τέρας ή βάτραχο σε πρίγκιπα, αλλά και το αντίστροφο, καθώς ο ήρωας βοηθά την ηρωίδα να εγκαταλείψει ένα μειονέκτημα ή μια αδυναμία του χαρακτήρα της, τη βοηθά στην ουσία να ωριμάσει, να ολοκληρωθεί, να τελειοποιηθεί. Τα θέματα που προέρχονται από αγαπημένα παραμύθια, έχουν πολλά χαρακτηριστικά και συγκεντρώνουν τη γνήσια φύση της παράδοσης. Τα πρότυπα υποδείγματα αποτελούνται από εικόνες και σύμβολα όμοια σε όλο τον κόσμο, αρχέτυπες εικόνες και συμβολισμούς βαθιά ριζωμένους στο ασυνείδητο της ύπαρξης, που βοηθούν τον άνθρωπο να καταλάβει τον εαυτό του και τον κόσμο που τον περιβάλλει, αλλά και το άγνωστο και ανεξήγητο της δημιουργίας και των νόμων της. Τα παραμύθια, οι μύθοι, οι θρύλοι έχουν τις ρίζες τους βαθιά μέσα στην ανθρώπινη φύση, η οποία αναζητά συνεχώς τους λόγους ύπαρξής της.

Ιστορίες γεμάτες συμβολισμούς 
Η συμβολική μορφή και ο αρχέτυπος χαρακτήρας τους κάνει τα παραμύθια κατανοητά σε όλους τους ανθρώπους, διαφορετικών ηλικιών, εποχών, πολιτισμών. Ουσιαστικά, αποτελεί τη γέφυρα που ενώνει τη φωτεινή με τη σκοτεινή πλευρά του ανθρώπου. Ο πόλεμος με το καλό και το κακό, η πάλη ανάμεσα στη λογική και το συναίσθημα, ο παράδεισος και η κόλαση είναι τα θέματα που σχεδόν πάντα πραγματεύονται τα παραμύθια. «Η Σταχτοπούτα», για παράδειγμα, ξεκινά ως εξής: «Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένας καλός άντρας και ζούσε μαζί με την καλόκαρδη γυναίκα του και την όμορφη κόρη τους. Ξαφνικά, η γυναίκα αρρώστησε και πέθανε. Ο άντρας παντρεύτηκε μια δεύτερη γυναίκα, που είχε δύο κόρες που μισούσαν την πρώτη όμορφη κόρη». Στο παραμύθι, η ηρωίδα αντιμετωπίζει τον πόνο της απώλειας και βιώνει τη δοκιμασία του Χαμένου Παραδείσου. Η Σταχτοπούτα ήταν αναγκασμένη να καθαρίζει το τζάκι από τις στάχτες. Το τζάκι συμβολίζει την εξορία, τις στάχτες των νεκρών, την ταπείνωση και τη θλίψη. Επίσης, οι στάχτες συμβολίζουν το βραχυπρόθεσμο της ζωής. Το τζάκι, όμως, είναι και το ιερό κέντρο του σπιτιού, εκεί όπου πάντα υπάρχει μια ζεστή εστία. Είναι ένα σημείο ασφαλές που δεν πλησιάζουν ποτέ τα κακά πνεύματα. Η θέση της δίπλα στο τζάκι παραλληλίζει τη Σταχτοπούτα με τη θεά Εστία. Η Σταχτοπούτα περιποιείται τη φωτιά, επομένως είναι το πνεύμα, η ψυχή. Οι αδελφές της Σταχτοπούτας συμβολίζουν ακόμη την εσωτερική και πνευματική ασχήμια, αντιπροσωπεύουν τις δυνάμεις του κακού που βρίσκονται στην απληστία, τη ζήλια και τη ματαιοδοξία. Η μητριά αντιπροσωπεύει τη σκοτεινή και καταστροφική όψη της γυναικείας φύσης, που σε άλλα παραμύθια μεταμορφώνεται σε κακιά μάγισσα. Μεγάλο ρόλο στο παραμύθι παίζει η νεκρή μητέρα της Σταχτοπούτας. Εμφανίζεται σαν άσπρο περιστέρι, σύμβολο της αγνής αγάπης, μιας αγάπης που δίνει δύναμη στην ηρωίδα για να υπομείνει όλα τα βάσανα. Η μεταμόρφωση της Σταχτοπούτας συμβολίζει τις κρυμμένες δυνάμεις της ψυχής, οι οποίες δείχνουν τη διαδρομή της προς τον Παράδεισο. Το γυάλινο γοβάκι έχει μαγικές ιδιότητες, καθώς το γυαλί συμβολίζει την πνευματική τελειότητα, τη λάμψη και την καθαρότητα. Τέλος, η αναζήτηση του πρίγκιπα με σκοπό να βρει τη Σταχτοπούτα και να παντρευτούν συμβολίζει την ένωση και την κατάκτηση του χαμένου Παραδείσου. Αντίστοιχα, στον «Παπουτσωμένο Γάτο» οι συμβολισμοί αλλάζουν. Τα ζώα στα παραμύθια πάντα βοηθούν τους ανθρώπους. Εδώ, ο γάτος εκτός από κολπατζής είναι παράλληλα και φύλακας των θνητών. Μερικές φορές τα ζώα δρουν από μόνα τους, ενώ άλλες φορές υπάρχει σχέση αμοιβαιότητας. Οι ήρωες σώζουν ή βοηθούν το ζώο, και αυτό από ευγνωμοσύνη τούς ανταποδίδει τη σωτηρία, όταν χρειάζεται η επέμβαση των δυνάμεών τους. Στην «Πεντάμορφη και το Τέρας» συναντάμε μια πανέμορφη κοπέλα η οποία βρίσκεται κάτω από την εξουσία ενός τέρατος. Η ηρωίδα τον βλέπει σαν τέρας, απλά της απαγορεύεται να τον δει τη νύχτα. Όταν παραβιαστούν οι κανόνες και η πεντάμορφη δει το μαγεμένο ήρωα, τότε αυτός εξαφανίζεται ή εκείνη τον εγκαταλείπει. Μετά θα πρέπει να πετύχει γενναία κατορθώματα για να τον ξαναβρεί. Με τη βοήθεια των ζώων τον βρίσκει και τελικά λύνονται τα μάγια και τον παντρεύεται. Σε αυτό το παραμύθι κατανοούμε ότι δεν πρέπει να κρίνουμε σύμφωνα με την εξωτερική εμφάνιση, θα πρέπει να ξεπερνάμε τους φόβους μας, και συνειδητοποιούμε ότι η αληθινή αγάπη επιβάλλεται σε κάθε μορφή μαγείας και βγαίνει πάντα νικήτρια. Η ιστορία της «Κοκκινοσκουφίτσας» αναφέρεται στη σχέση κόρης-μητέρας. Η μητέρα την προειδοποιεί πως στο δάσος υπάρχει λύκος, δηλαδή απειλή. Εκείνη, όντας απονήρευτη, πέφτει θύμα του και ο λύκος την καταπίνει. Έρχεται θάνατος, αλλά ακολουθεί η Ανάσταση. Εδώ οι συμβολισμοί ποικίλλουν. Από τη μια, το κόκκινο σκουφάκι που παραπέμπει στο κόκκινο της αυγής και το μεσημεριανό ήλιο. Από την άλλη, ο λύκος που συμβολίζει το χειμώνα και το σκοτάδι, κατά τη σκανδιναβική μυθολογία. Τέλος, η ηρωίδα συμβολίζει τη φωτεινή πλευρά της θηλυκότητας, ενώ ο κυνηγός είναι ο ήρωας που σώζει την Κοκκινοσκουφίτσα από το τέρας.

Ξέρατε ότι… 
... οι αρχαιότερες γραπτές ιστορίες που ανακαλύφθηκαν ήταν στην Ανατολή και αποτελούνταν από μια συλλογή από σανσκριτικά παραμύθια με πέντε βιβλία, τα «Ινδικά Πανχατάντρα»; Δεν γνωρίζουμε πότε γράφτηκαν, πιστεύεται όμως ότι έφτασαν στην Ελλάδα την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

… η παλαιότερη συλλογή παραμυθιών εμφανίστηκε στην Ευρώπη μετά την εποχή της Αναγέννησης, στη Βενετία, το 1550 και περιελάμβανε αστεία, αινίγματα και ιστορίες.

… σε πολλές χώρες, όπως π.χ. στη Βόρεια Αφρική, πιστεύεται ότι εκείνος που διηγείται παραμύθια, όσο ο ήλιος λάμπει, κινδυνεύει να χάσει τα μαλλιά του. 

Πηγή:in.gr

GiveTheKids.GR


Μια φορά κι έναν καιρό, ήταν κάποια αστεράκια που είχαν του κόσμου τα καλά
και περνούσανε πολύ διασκεδαστικά.
Με ρουχαλάκια, παιχνιδάκια, κρεβατάκια και λούτρινα ζωάκια
Παίζανε χαρούμενα τα αστεράκια.
Κάπου όμως εκεί κοντά, ήταν κι άλλα αστεράκια
που δεν είχαν ρουχαλάκια, παιχνιδάκια, κρεβατάκια και λούτρινα ζωάκια.
Εμφανίστηκε  λοιπόν η νεράιδα των ντουλαπιών
και με το ραβδί της κάνει ένα μαγικό τσικιτιγκλόν!
Ευθύς μαμάδες και μπαμπάδες, παππούδες και γιαγιάδες
συγκεντρωθήκαν στην πλατεία και ανταλλάξανε αστεία
αλλά και ρουχαλάκια, παιχνιδάκια, κρεβατάκια και λούτρινα ζωάκια
πιο παλιά κι αγαπημένα, με αγάπη φυλαγμένα
που τώρα ‘κάναν κι άλλα αστεράκια ευτυχισμένα!
                                                                 ΜΚ
Η Χριστίνα Κοπανά, είναι μια μαμά σαν όλες μας, μια δραστήρια μαμά, που κάνει πράξη τις ιδέες της, μια εκ των οποίων είναι και το givethekids.gr από όπου μας καλεί να χαρίσουμε ρούχα και παπούτσια για μωράκια και παιδάκια ως και 5 χρονών. Συναντηθήκαμε μαζί της και μας μίλησε για το έργο της. Επικοινωνήστε και εσείς μαζί της για την προσφορά σας ή αν γνωρίζετε κάποια οικογένεια που να χρειάζεται ρούχα, έπιπλα κ.τ.λ. για παιδάκια ως 5 χρονών, στο www.givethekids.gr ή στο www.facebook.com/givethekids.gr


Τι είναι το givethekids.gr;                                                                                                                                                                        
Πρόκειται για μια προσπάθεια που στηρίζεται στην ιδιωτική πρωτοβουλία και τον εθελοντισμό, να καλύψουμε τις βασικές ανάγκες, ξεκινώντας από τον ρουχισμό, σε παιδιά οικογενειών που χρειάζονται την στήριξη μας.
Πως δημιουργήθηκε το givethekids.gr;                                                                                                                                               
Παρατηρούσα πως ο γιος μου είχε πολλά και από τα απαραίτητα …και από τα περιττά, πράγματα τέλος πάντων που για εμάς θεωρούνται δεδομένα, δεν είναι όμως δυστυχώς έτσι για όλα τα παιδιά. Έτσι μου γεννήθηκε η ιδέα για το givethekids.gr. Μια ιδέα όμως που πήρε σάρκα και οστά με τη βοήθεια και τη συμπαράσταση της οικογένειας, των φίλων και των συνεργατών μου. Διαφορετικά δεν ξέρω αν θα τα κατάφερνα.
Πως μπορεί να συνεισφέρει κάποιος;                                                                                                                                                                      
Όποιος θέλει, επικοινωνεί μαζί μας μέσα από την ιστοσελίδα για την προσφορά του και είτε μεμονωμένα, είτε σε μηνιαίες συναντήσεις που οργανώνουμε, σε πλατείες και κεντρικά σημεία, στην Αττική – προς το παρόν – προσφέρει αυτά που θέλει.
Πως επιλέγονται οι οικογένειες – λήπτες των προσφορών;                                                                                                                                
Με τον ίδιο τρόπο. Επικοινωνεί ο κόσμος μέσα από το site και μας προτείνει οικογένειες που χρειάζονται την στήριξη μας, αλλά και μητέρες που επικοινωνούν μαζί μας δίνοντας μας τις ανάγκες τους για τα παιδιά τους.
Αντιμετωπίζεις κάποιες δυσκολίες;                                                                                                                                                                
Κάποιες πρακτικές δυσκολίες, αντιμετωπίζονται και ξεπερνιούνται. Αυτό που μου είναι δύσκολο είναι να αποστασιοποιηθώ από τα προβλήματα που συναντώ στις οικογένειες τις οποίες βοηθάμε. Συναντάω οικογένειες που ζουν σε αντίξοες συνθήκες και μου είναι πολύ δύσκολο να το αντέξω αυτό.
Τι έχεις να παρατηρήσεις μέσα από την δράση του givethekids.gr;                                                                                                              
 Το ότι υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη εκεί έξω που συνεχώς αυξάνεται. Συχνά μπαίνω σε σπίτια με πολλά προβλήματα και νιώθω την προσφορά μας σαν σταγόνα στον ωκεανό. Υπάρχουν πολλοί τομείς στους οποίους χρειάζονται βοήθεια. Η αλήθεια είναι πως το givethekids.gr το έχει αγκαλιάσει ο κόσμος, όπως φαίνεται από τα νούμερα, – από την επισκεψημότητα  της σελίδα και από τα likes στη σελίδα μας στο facebook – αλλά και από τις προσφορές που έχουν ξεπεράσει τις αρχικές προσδοκίες μου. Οι προσφορές όμως παρατηρώ να γίνονται μόνο από απλούς ανθρώπους, που προσφέρουν από το υστέρημα τους και αν και γίνεται με τεράστια αγάπη, είναι περιορισμένη σε σχέση με τις ανάγκες που υπάρχουν.
Ποιά είναι τα μελλοντικά σου σχέδια για το givethekids.gr ;                                                                                                                             
Στόχος μου είναι να καταφέρουμε με την αγάπη και την βοήθεια του κόσμου που μας έχει αγκαλιάσει, να γίνουμε μια μεγάλη οικογένεια, που θα μπορέσει να “υιοθετήσει” οικογένειες που χρειάζονται στήριξη, καλύπτοντας τις ανάγκες τους όχι μόνο στην ένδυση/υπόδηση, αλλά γενικότερα σε τρόφιμα, περίθαλψη, εκπαίδευση, ότι χρειάζονται μέχρι να μεγαλώσουν τα παιδιά.
Ας κλείσουμε με την ομορφότερη εικόνα που έχεις αποκομίσει μέσα από την δράση του givethekids.gr                                         
Όλη η προσπάθεια είναι που με γεμίζει. Νιώθω καλά που πηγαίνει καλά το site και βοηθάω τον κόσμο που το χρειάζεται. Θα ήταν καλύτερα βέβαια να ήταν διαφορετικά τα πράγματα και να μην χρειαζόμασταν… αλλά νιώθω καλά που γίνομαι αγωγός αγάπης. Οι όμορφες εικόνες διαδέχονται η μια την άλλη. Το “ευχαριστώ” από την  μαμά που θα δει να παίρνει νόημα η προσφορά της και η αγκαλιά από τη μαμά που δέχεται μια προσφορά είναι αυτά που μου δίνουν δύναμη να συνεχίσω.



Τα παιδιά, μας δείχνουν τον τρόπο...










Μπορεί να νομίζουμε πως μόνο με την αυστηρή εποπτεία μας και τις συνεχείς διδαχές των ενηλίκων, γονέων ή δασκάλων, τα παιδιά αναγκάζονται να μοιραστούν, αλλά ένα πείραμα που πραγματοποιήθηκε σε είκοσι πιτσιρικάκια στην Ισπανία δείχνει πολύ διαφορετικά τα πράγματα…
Τα παιδιά διαφόρων ηλικιών, μπήκαν σε μια αίθουσα όπου θα περίμεναν έναν φωτογράφο που είχε καθυστερήσει. Μπορούσαν όσο περίμεναν να φάνε κάτι, που ήταν μπροστά τους κλεισμένο σε καμπάνες, μια για το καθένα.  Αρκεί να μετρούσαν  ως το τρία από την ώρα που θα έφευγε η συνοδός από το χώρο. Τα παιδιά έρχονταν αντιμέτωπα με μια έκπληξη ανοίγοντας τις καμπάνες γιατί η μια ήταν άδεια. Δείτε πως αντέδρασαν:



Σύμφωνα με τους υπευθύνους, όλα τα παιδιά μοιράστηκαν το κολατσιό τους. Το πείραμα πραγματοποιήθηκε από τον οργανισμό  «Action Against Hunger» (Δράση ενάντια στην πείνα), με σκοπό να διερευνήσει αν η τάση για να μοιραζόμαστε είναι έμφυτη στον άνθρωπο.
Advertisement
Επομένως, τα παιδιά έχουν πολλά να μας διδάξουν, ας τα ακούσουμε. Αν και το πρόβλημα της παγκόσμιας πείνας είναι εξαιρετικά πολύπλοκο, και μόνο το 3%  των υποσιτισμένων παιδιών σε όλο τον κόσμο καταφέρνουν να έχουν πρόσβαση σε θεραπεία, έχουμε την προδιάθεση να το επιλύσουμε.


Χρήσιμες Συμβουλές για Αποδοτικό Διάβασμα

Η κατανόηση, είναι ο λόγος που διαβάζουμε. Αν διαβάζουμε κάτι και δεν το καταλαβαίνουμε τότε στην πραγματικότητα δεν διαβάζουμε. Οι αποτελεσματικοί αναγνώστες μετατρέπουν το διάβασμα σε μία ενεργητική διαδικασία. Μοιάζει σαν να διαβάζεις το αγαπημένο σου περιοδικό. Είναι διασκεδαστικό και κατανοητό. Το ίδιο μπορεί να γίνει και τα μαθήματα του σχολείου. (Εντάξει όχι με όλα, αλλά με τα περισσότερα)! Οι αποτελεσματικοί αναγνώστες αναγνωρίζουν πότε έχουν πρόβλημα με την κατανόηση και ψάχνουν να βρουν λύσεις (καθηγητές, λεξικά, Internet, συμμαθητές). Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να εμποδίσουν το αποτελεσματικό διάβασμα. Μερικά περιλαμβάνουν την κοινή λογική & είναι εύκολο να αλλαχθούν, κάποια άλλα μπορεί να χρειάζονται προσωπική ευθύνη, δέσμευση & επιμονή για να αλλάξουν. Πρώτα λοιπόν θα ασχοληθούμε με αυτά που είναι εύκολο να τα αλλάξουμε και θα προχωρήσουμε στα δυσκολότερα.
Το περιβάλλον του διαβάσματος είναι πολλές φορές εύκολο να αλλαχθεί χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερη προσπάθεια. Ας δούμε τα σημαντικότερα από αυτά:
 Φωτισμός – O Καλός φωτισμός αποτελεί την πρώτη αλλαγή που θα χρειαστεί να κάνουμε. Ο λάθος φωτισμός μπορεί να φέρει κούραση και να επηρεάσει την απόδοση σου στο διάβασμα. Διάλεξε ένα φως που να μην δημιουργεί σκιές & έντονες αντιθέσεις. Υπάρχουν κατάλληλες λάμπες στο εμπόριο με λογικές τιμές και μια μεγάλη ποικιλία για να διαλέξεις.
 Εξαερισμός- στο δωμάτιό σου θα χρειαστεί να προσέχεις δύο πράγματα: Τον καθαρό αέρα & τη σταθερή θερμοκρασία. Και οι δύο αυτοί παράγοντες είναι σημαντικοί για να είσαι σε επαγρύπνηση και με καθαρό μυαλό.
 H Θέση που κάθεσαι – Η θέση που θα κάθεσαι θα πρέπει να μην είναι πολύ άνετη (μην σε πάρει ο ύπνος) άλλα ούτε και άβολη. Διάλεξε μία μέτρια (κατά προτίμηση ανατομική) καρέκλα και μη διαβάζεις στο κρεβάτι.
 Η στάση του σώματος – Προσπάθησε να μην βάζεις το κεφάλι σου μέσα στο βιβλίο αλλά και μην κρατάς το βιβλίο μακριά από σένα. Και στις δύο περιπτώσεις η κούραση θα σε αποθαρρύνει σύντομα.
 Εξωτερικές ενοχλήσεις – Οι πιο σημαντικές ενοχλήσεις είναι αυτές που μπορείς να δεις και να ακούσεις. Παρόλο που μπορεί να απολαμβάνεις να διαβάζεις με μουσική ή με ανοιχτή τηλεόραση έχε υπ΄όψη σου ότι οι έρευνες έχουν αποδείξει ότι γινόμαστε παραγωγικοί και αποτελεσματικοί όταν ασχολούμαστε με ένα πράγμα τη φορά.
 Κάνε διαλείμματα- όχι πολύ μικρά αλλά ούτε και πολύ μεγάλα . Ένα τέταρτο είναι αρκετό. Μη διαβάζεις αν δεν έχει περάσει ένα διάστημα μεταξύ 30 -90 λεπτών από το φαγητό.

Η αξία του προγράμματοςΠριν ακόμα ξεκινήσεις να διαβάζεις, χρειάζεται να βάλεις ένα πρόγραμμα. Αν δεν έχεις ένα πρόγραμμα ή πλάνο δεν θα μπορέσεις να αξιολογήσεις τα προβλήματα που προκύπτουν από το διάβασμα ή ίσως το πολύ φορτωμένο σου πρόγραμμα. Όλα θα φαίνονται βουνό. Φτιάξε ένα πρόγραμμα που να καλύπτει τις ανάγκες σου και το σπουδαιότερο από όλα, ακολούθησέ το.
Το πρόγραμμα σώζει χρόνο (για τις υπόλοιπες δραστηριότητές σου).
Όλα τα προγράμματα φτιάχνονται με το σκεπτικό ώστε να είναι αποδοτικά και βοηθητικά ως προς τα εσένα. Αυτό σημαίνει ότι ίσως χρειαστεί να αλλάξεις τον προγραμματισμό σου , αν δεις ότι αυτός δεν σε εξυπηρετεί. Δοκίμασε & κάνε λάθη. Πειραματίσου & θα βρεις αυτό που ταιριάζει σε σένα.
Πότε να διαβάσεις
Όταν είσαι ξεκούραστος/η , ευδιάθετος/ η και το έχεις προγραμματίσει. Το διάβασμα της τελευταίας στιγμής πριν το μάθημα είναι συνήθως χάσιμο χρόνου και δεν αποδίδει παρά μόνο στιγμιαία.

Πώς να χρησιμοπoιήσεις το χρόνο σουΟ χρόνος είναι το πιο πολύτιμο εργαλείο που έχει ο μαθητής στη διάθεση του. Το να αποφεύγεις το διάβασμα είναι το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο. Αφορά εσένα και τη δική σου ευθύνη ως προς τον εαυτό σου και το τι θες να κάνεις μεγαλώνοντας. Με αυτό το κριτήριο ο χρόνος που μοιράζεις σε όλες τις δραστηριότητες σου έχει την ίδια αξία με αυτή του διαβάσματος και είναι στο χέρι σου το πως θα τον ενσωματώσεις στη ζωή σου.

Δεξιότητες σκέψηςΌλοι έχουμε δεξιότητες σκέψης αλλά λίγοι από εμάς τις χρησιμοποιούμε συνειδητά και αποτελεσματικά. Οι δεξιότητες αυτές χτίζονται με την επανάληψη. Οι αποτελεσματικοί αναγνώστες βλέπουν πιθανότητες εκεί που κάποιοι βλέπουν αδιέξοδα. Ρώτα τον εαυτό σου, τι θέλει να πει το κείμενο που διαβάζεις, συζήτησε με έναν συμμαθητή σου και μοιραστείτε τις σκέψεις σας γύρω από αυτά που διαβάζετε. Δες μια ταινία που να έχει παρόμοιο θέμα. Ρώτησε τους καθηγητές σου. Τους γονείς σου. Με το πέρασμα του καιρού θα έχεις αναπτύξει κριτική σκέψη και αυτό θα επηρέασει όλους τους τομείς στη ζωή σου.
Η Α.Ε.Δ.Α.Ε μέθοδοςΗ SQ3R μέθοδος είναι ο αποδεδειγμένος τρόπος ο οποίος ακονίζει τις δεξιότητες του διαβάσματος. (SQ3R stands for Survey, Question, Read, Recite, Review.)
Αξιολόγηση - Δες τη γενική εικόνα του μαθήματος ΠΡΙΝ το διαβάσεις με λεπτομέρεια. Φαντάσου ότι κοιτάς ένα χάρτη για να πας ένα ταξίδι. Αν δεν ξέρεις την περιοχή, το να κοιτάξεις έναν χάρτη αποτελεί τον καλύτερο τρόπο να ξεκινήσεις.
Ερωτήσεις – Κάνε ερωτήσεις για να πάρεις απαντήσεις. Οι ερωτήσεις που θα σε διευκολύνουν. Χρησιμοποίησε τον ακόλουθο τρόπο: «Τι», «Γιατί», «Πώς», «Πότε», «Ποιος» & «Πού». Κάνε αυτές τις ερωτήσεις στον εαυτό σου καθώς διαβάζεις – θυμήσου στόχος του διαβάσματος είναι η κατανόηση. Τα σημεία που σου κάνουν εντύπωση είναι αυτά που είναι εύκολο να θυμηθείς. Αφιέρωσε χρόνο για τα υπόλοιπα.
Διάβασε – Διάβασμα δεν σημαίνει ανάγνωση ενός κειμένου. Διάβασε ενεργά. Μην αποφεύγεις τους πίνακες, ή τις υποσημειώσεις του βιβλίου. Πολλές φορές θα πάρεις πληροφορίες από αυτά που μέσα στο κείμενο σου δεν υπάρχουν. Σταμάτα όταν νιώθεις ότι έχεις κατανοήσει ό,τι διαβάζεις. Μην διαβάζεις δυνατά στον εαυτό σου. Αντίθετα από ό,τι πιστεύεται, δεν βοηθά στην καλύτερη κατανόηση και προσθέτει χρόνο στο διάβασμά σου.
Εξιστόρησε – Όταν εξιστορείς , σταματάς να διαβάζεις και προσπαθείς να ανακαλέσεις τι έχεις διαβάσει. Προσπάθησε να θυμηθείς τους τίτλους, τη γενική ιδέα, και τους πίνακες που περιέχει το κείμενο. Προσπάθησε να αναπτύξεις μια γενική ιδέα πάνω σε ό,τι έχεις διαβάσει και βάλε δικά σου λόγια και ιδέες. Προσπάθησε να συνδέσεις αυτά που διάβασες με αυτά που ήδη ξέρεις. Με αυτόν τον τρόπο η μνήμη σου θα γίνει καλύτερη και θα βοηθηθείς όταν γράψεις τεστ.
Αναθεώρησε – Η αναθεώρηση είναι μια αξιολόγηση του τι έχεις καλύψει μέχρι εκείνη την ώρα. Στην ώρα της αναθεώρησης ανάτρεξε στις σημειώσεις σου και βρες τα σημεία τα οποία πιστεύεις ότι δεν έχεις καταλάβει καλά. Βρες τα δυνατά σημεία σου και ελαχιστοποίησε τις αδυναμίες σου. Ο καλύτερος χρόνος για την αναθεώρηση είναι όταν έχεις τελειώσει το διάβασμαά σου. Μην περιμένεις να έρθει η περίοδος των εξετάσεων. Πριν τις εξετάσεις θα χρειαστεί να κάνεις μία γενική αναθεώρηση πολλών μαθημάτων ή κεφαλαίων και η δουλειά σου θα είναι σαφώς λιγότερη αν έχεις μέχρι τότε οργανωθεί σωστά.
Εξετάσεις (Μερικά tips για την ώρα των γραπτών εξετάσεων)
ΑξιολόγησεΑξιολόγησε το συνολικό γραπτό που έχεις μπροστά σου. Σιγουρέψου ότι έχεις καταλάβει καλά (πράγμα το οποίο σημαίνει ότι έχεις διαβάσει) τις ερωτήσεις. Ακόμα και αυτές που σου φαίνονται εύκολες. Όταν διαβάσεις τις ερωτήσεις, διάβασε της μια φορά ακόμα!
Απάντησε τις εύκολες ερωτήσεις πρώταΗ καλύτερη στρατηγική είναι απαντήσεις που για σένα είναι εύκολες. Αν ξεκινήσεις από τις δύσκολες , μπορεί να μην σου μείνει χρόνος να συμπληρώσεις ότι ήδη γνωρίζεις η απλά να χάσεις το κουράγιο σου.
Βρες τις λέξεις-κλειδιάΜάθε να αναγνωρίζεις τις λέξεις-κλειδιά ενός κειμένου. Ξεκίνα να αναπτύσσεις τις ιδέες γύρω από τα σημεία κλειδιά που σου δίνονται.
Ξαναδιάβασε το γραπτό σου
Ξαναδιάβασε το γραπτό σου πριν το δώσεις. Διάβασε προσεκτικά τι έγραψες, κάνε τις απαραίτητες διορθώσεις και προσπάθησε να παραδώσεις ένα καθαρό – ευανάγνωστο γραπτό. Μουτζούρες, πολλά σβησίματα ή μια κόλλα γεμάτη διορθώσεις δεν βοηθά.
Καλή επιτυχία!
Η Νάνσυ Ψημενάτου είναι Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, www.understanding-self.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: